Fontainebleau i klosze fauna

Fontainebleau to gmina we Francji, w której znajduje się sławny
zespół parkowo pałacowy rozbudowany w XVI wieku przez Franciszka I
Walezjusza. Z kolei „Fontainebleau” to album z lat 60. zawierający
fotografie przyrody, reprodukcje obrazów i inne wizerunki mające
oddawać klimat tej części regionu Île-de-France. Znaleziona w
zielonogórskim antykwariacie książka stała się głęboką kopalnią
inspiracji dla czworga młodych warszawskich artystów – Michała
Szuszkiewicza, Doroty Kozieradzkiej, Anny Piwowar i Marty Białeckiej.

Ich wspólny projekt wynika z przepracowania koncepcji estetycznej
nie tylko renesansowej rezydencji, ale również – a nawet przede
wszystkim – struktury wizualnej i semantycznej samego albumu z lat 60.
Każde z nich dokonuje tego w odrębny sposób. Szuszkiewicz namalował
serię obrazów reinterpretujących zdjęcia wykonane na terenie parku,
przekształcając je w formy graniczące z abstrakcją. Kozieradzka
wykonała serię fotograficznych autoportretów, tworząc opowieść o
fikcyjnej „Królowej”, tajemniczej i uwodzicielskiej postaci otoczonej
rekwizytami zaczerpniętymi z albumu. Z kolei duet „Lapolka”
zaproponował serię designerskich obiektów nawiązujących do elementów
XVI-wiecznej ikonografii i architektury dostrzeżonej na terenie pałacu
i w jego otoczeniu. Niektóre z ich prac to czysto hipotetyczne
propozycje projektów dla alternatywnego, mitologicznego świata, jak
choćby „Kalosze fauna”, nieprzydatne dla zwykłego śmiertelnika.

Album „Fontainebleau” to rodzaj kuriozum, zestawienie pozornie
nieprzystających form, które w zamierzeniu miały zapewne wywoływać u
czytelnika – turysty wspominającego wycieczkę do Francji – nostalgię i
sentyment za tym, co wyjątkowe. Artyści dokonali nie tylko
przetworzenia tej estetyki, ale również jej aktualizacji, dołączenia
jej najciekawszych skrawków do współczesnego zestawu zbiorowych
wyobrażeń. „Fontainebleau” przestało być tylko miejscem, czy nawet
albumem, stając się eklektycznym – choć paradoksalnie spójnym –
zespołem form przywodzących na myśl manierystyczne zabawy estetyką.
„Pozornie eklektyczna zabawa formalna, ma być w rzeczywistości
przemyślaną projekcją idei o połączeniu sztuk. Różnorodność estetyczna
oraz kontrast zestawienia, podobnie jak ukryta pod warstwą formalną
wielość znaczeń to elementy zapożyczone z estetyki Fontainebleau” –
piszą artyści.

Jednym z elementów wystawy jest katalog zaprojektowany przez duet
„Lapolka” będący bezpośrednim nawiązaniem do struktury francuskiego
albumu.

 

Centrum Sztuki Współczesnej  w Warszawie

wernisaż: 21 sierpnia g.19.00

wystawa potrwa do 20 września 2009


 

Jedna odpowiedź na Szuszkiewicz/Kozieradzka/Piwowar/Białecka – Fontainebleau

  1. AP pisze:

    kAlosze a nie klosze, hi hi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • RSS